fredag 11 oktober 2013

Ugnspannkaka med äpple

Detta är inte ett LCHF-recept. Men då jag äter för att må bra, fungerar detta på min livsstil ändå. Det är ett bra val av kolhydrater för mig.

Jag har prövat mig fram men dagens recept var nog godast.

Jag brukar göra i en stor pajform med höga kanter. Den sväller mycket så det är ett måste med höga kanter.



Ugnspannkaka med äpple

3 dl rågmjöl (gärna ekologiskt)
3 dl mjölk
1.5 dl grädde (går att byta mot mjölk)
1.5 dl vatten (ska bytas mot mjölk om man byter grädden)
4 ägg
Kanel
2 äpplen, med skal i bitar
25 gram smör

  • Sätt ugnen på 225 grader.
  • Häll i mjölet i bunken.
  • Häll i mjölken och rör till en jämn smet.
  • Häll i grädde och vatten. Rör till en jämn smet.
  • Vispa i äggen.
  • Krydda med kanel efter behag. Gissar att jag har kring 1 msk i.
  • Häll i äppelbitarna.
  • Lägg i smöret i formen och ställ in i ugnen tills det smält.
  • Häll i smeten i formen och rör runt så att smöret blandas med smeten.
  • Ställ in i ugnen och låt vara 20 minuter först. Sen brukar den ha svällt så mycket, så då brukar jag ta ut den och trycka ner kanterna och ställa in 5 minuter till (så sväller den lite till). Prova så den är lagom, kan ju skilja sig mellan ugnarna.
 
Det går säkert bra att låta bli att trycka ner kanterna med.
 
Servera som den är, eller med grädde, eller sylt (helst nån sockersnål).
Skulle funka utmärkt även som äppelkaka.
 
Vi äter det som lunch. Rågen gör att det är mycket mer mättande. Och min mage som ALLTID sväller av vanlig pannkaka och gör ont, gör inget väsen alls av det här receptet. :)
 
 
Lycka till!

Inga kommentarer: