fredag 23 augusti 2013

Kesoplättar

Idag testade jag att göra plättar på 56kilos vis. Hennes recept finns här: http://56kilo.se/kesoplattar/ 

Men jag skriver det också, så som jag gjorde. 
4 pers (16 plättar när jag gör)

1 stor burk keso
3 msk fiberhusk
4 ägg

Smör att steka i

*Mixa samman allt med stavmixer
*Låt stå en liten stund. Viktigt, att det får tjocka till sig ordentligt, för är så svårt att steka dem annars. Blir bara kladdigt och dant.. Har jag märkt...
*Värm stekpannan (eller varför inte plättlägget) till medelvärme. 
*Klicka i klickar av smeten och låt steka tills de går att vända. 
*vänd på dem och tryck till så de blir platta.
*Vänd fram och tillbaka tills de fått fin färg. 
*Ät med valfritt tillbehör. 

Tips på tillbehör:
*Hallonglass
*Som frukost/mellanmål: Smör, ost, purjolök
*Kanel
*Sylt så klart (om man har nån variant som känns bra)
*Skulle tippa på att Jordnötssmör är super till.
*Grädde och bär
Superenkelt o gott! Och mina barn här hemma 
åt med superaptit!

 

 

Inga kommentarer: