tisdag 27 augusti 2013

Min syn på LCHF

Jag äter LCHF-inspirerad kost. Och det är det som hamnar på bloggen. Långt ifrån alla recept dock. Ofta glömmer jag publicera dem.

På min instagram, MartinaLowen lägger jag upp desto mer. Kanske inte så mycket recept alltid. Men inspiration. Och en nedrans massa annat! :) Just nu har jag dessutom en utmaning igång. #Minmålresa Där mitt mål är att tappa 7 kg och få igång en livsstil med mer konsekvent träning. Få ett sundare liv helt enkelt. Det är några till som är med på utmaningen. Och jag ser gärna fler! Bara använd hashtaggen isåfall och var med du med.

Men ja, min syn på lchf. Varför äter jag lchf? Jo, för att jag mår bättre då. Det är det korta svaret. Det långa är att jag har ibs och en form av neuropatisk smärta som jag märkt mår mycket bättre om jag skippar framförallt socker och vitt mjöl.

Råg funkar i de flesta fall för mig, därför äter jag gärna knäckebröd då och då. Morötter och andra rotsaker äter jag med. Potatis försöker jag hålla nere på, men kan ta en eller två eller så. Godast tycker jag dock det är med en blandad sallad till maten. Vissa perioder funkar mer saker, andra mindre.

Men värst är sockret och det vita processade mjölet. Alltså vete. Graham funkar inte heller. Men råg och dinkel funkar. Åtminstone bättre.

Jag försöker att äta så ren mat som möjligt. Så lite halvfabrikat som möjligt och så lite tillsatser som möjligt. Men jag är småbarnsförälder och tiden finns inte alltid att göra allting så noga som jag önskar. Jag vill nämligen att det ska vara enkelt också. haha. Jobbig kombination stundtals.

Jag hoppas att ni som läser bloggen ska finna inspiration och att ni ska våga er på att laga något av recepten. Ibland hittar jag på själv, ibland "snor" jag receptet rakt av. Men då skriver jag det.

Ha det fint!

//Martina

Inga kommentarer: